Neurodydaktyka i mnemotechniki – możliwości pamięciowe naszego mózgu

Cel: Zapoznanie nauczycieli z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie neurodydaktyki oraz mnemotechnik, aby mogli efektywnie wykorzystać te narzędzia w procesie nauczania i zrozumieć, jak działa ludzka pamięć.

Efekty i korzyści:

  1. Zrozumienie mechanizmów pamięci: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat funkcjonowania pamięci w kontekście neurobiologicznym, pozwalając na lepsze zrozumienie procesów zapamiętywania u uczniów.
  2. Praktyczne narzędzia do nauczania: Nauczyciele nauczą się wykorzystywać mnemotechniki i inne techniki wspierające proces zapamiętywania w praktyce dydaktycznej.
  3. Adaptacja metod do różnych grup wiekowych: Uczestnicy dowiedzą się, jak dostosowywać techniki do różnych grup wiekowych i indywidualnych potrzeb uczniów.
  4. Zwiększenie efektywności procesu nauczania: Wprowadzenie neurodydaktyki i mnemotechnik w codziennym nauczaniu przyczyni się do lepszej retencji wiedzy u uczniów.

Założenia programowe – kamienie milowe:

  1. Podstawy neurodydaktyki: Omówienie najnowszych badań dotyczących mózgu i procesów uczenia się, w tym różnic w działaniu pamięci krótko- i długotrwałej.
  2. Mnemotechniki – teoria i praktyka: Wprowadzenie do technik ułatwiających zapamiętywanie oraz ćwiczenia praktyczne z ich wykorzystaniem.
  3. Neurobiologia a fakty i mity stylów uczenia się: Prezentacja, jak różne obszary mózgu odpowiadają za różne strategie uczenia się i jak można dostosować metody nauczania w celu zwiększenia efektywności zapamiętywania.
  4. Techniki neurodydaktyczne w praktyce: Warsztaty praktyczne dotyczące zastosowania technik neurodydaktycznych w klasie, z uwzględnieniem różnorodności uczniów.
  5. Analiza i refleksja nad własnym nauczaniem: Sesja poświęcona analizie i refleksji nad dotychczasowymi metodami nauczania uczestników i możliwością ich wzbogacenia o nowe techniki.
  6. Planowanie i wdrażanie technik w praktyce: Sesja końcowa, w której uczestnicy planują, jak wdrożyć zdobytą wiedzę i umiejętności w codziennej pracy dydaktycznej.

Szkolenie jest dedykowane dla nauczycieli na każdym etapie edukacyjnym, którzy chcą wzbogacić swoje metody nauczania o techniki oparte na najnowszej wiedzy z zakresu neurodydaktyki oraz mnemotechnik. Umożliwi im to zwiększenie skuteczności przekazu edukacyjnego i lepsze zrozumienie mechanizmów uczenia się u swoich uczniów.