Neurodydaktyka i mnemotechniki – możliwości pamięciowe naszego mózgu
Cel: Zapoznanie nauczycieli z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie neurodydaktyki oraz mnemotechnik, aby mogli efektywnie wykorzystać te narzędzia w procesie nauczania i zrozumieć, jak działa ludzka pamięć.
Efekty i korzyści:
- Zrozumienie mechanizmów pamięci: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat funkcjonowania pamięci w kontekście neurobiologicznym, pozwalając na lepsze zrozumienie procesów zapamiętywania u uczniów.
- Praktyczne narzędzia do nauczania: Nauczyciele nauczą się wykorzystywać mnemotechniki i inne techniki wspierające proces zapamiętywania w praktyce dydaktycznej.
- Adaptacja metod do różnych grup wiekowych: Uczestnicy dowiedzą się, jak dostosowywać techniki do różnych grup wiekowych i indywidualnych potrzeb uczniów.
- Zwiększenie efektywności procesu nauczania: Wprowadzenie neurodydaktyki i mnemotechnik w codziennym nauczaniu przyczyni się do lepszej retencji wiedzy u uczniów.
Założenia programowe – kamienie milowe:
- Podstawy neurodydaktyki: Omówienie najnowszych badań dotyczących mózgu i procesów uczenia się, w tym różnic w działaniu pamięci krótko- i długotrwałej.
- Mnemotechniki – teoria i praktyka: Wprowadzenie do technik ułatwiających zapamiętywanie oraz ćwiczenia praktyczne z ich wykorzystaniem.
- Neurobiologia a fakty i mity stylów uczenia się: Prezentacja, jak różne obszary mózgu odpowiadają za różne strategie uczenia się i jak można dostosować metody nauczania w celu zwiększenia efektywności zapamiętywania.
- Techniki neurodydaktyczne w praktyce: Warsztaty praktyczne dotyczące zastosowania technik neurodydaktycznych w klasie, z uwzględnieniem różnorodności uczniów.
- Analiza i refleksja nad własnym nauczaniem: Sesja poświęcona analizie i refleksji nad dotychczasowymi metodami nauczania uczestników i możliwością ich wzbogacenia o nowe techniki.
- Planowanie i wdrażanie technik w praktyce: Sesja końcowa, w której uczestnicy planują, jak wdrożyć zdobytą wiedzę i umiejętności w codziennej pracy dydaktycznej.
Szkolenie jest dedykowane dla nauczycieli na każdym etapie edukacyjnym, którzy chcą wzbogacić swoje metody nauczania o techniki oparte na najnowszej wiedzy z zakresu neurodydaktyki oraz mnemotechnik. Umożliwi im to zwiększenie skuteczności przekazu edukacyjnego i lepsze zrozumienie mechanizmów uczenia się u swoich uczniów.