UZALEŻNIENIA W ŚRODOWISKU SZKOLNYM – ROZPOZNAWANIE, KONSEKWENCJE, PROFILAKTYKA
CEL SZKOLENIA:
- nabycie wiedzy o rodzajach środków uzależniających (naturalnych i syntetycznych), najczęściej spotykanych wśród dzieci i młodzieży szkolnej;
- przybliżenie możliwości rozpoznania zażywania i uzależnienia środowisku szkolnym dobrych praktyk
w zapobieganiu dystrybucji środków odurzających na terenie szkolnym; - przybliżenie dobrych praktyk w zapobieganiu dystrybucji środków odurzających na terenie szkolnym*
* Szkolenie zostanie dostosowane do potrzeb zamawiającego (szczegółowe zagadnienia zostaną przygotowane po poznaniu potrzeb i oczekiwań uczestników szkolenia).
EFEKTY SZKOLENIA:
Udział w szkoleniu pozwoli jego Uczestnikom poznać podstawowe pojęcia związane z uzależnień – głownie
w kontekście alkoholizmu i narkomani. Jak również nauczyć się korzystania z praktycznych (do wykorzystania
w środowisku szkolnym) sposobów pomagających rozpoznawać skutki zażywania substancji uzależniających. Ponadto, Uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie monitorować przestrzeń szkoły i środowisko szkolne w celu wychwycenia potencjalnych obszarów zagrożeń zażywania środków uzależniających.
W PROGRAMIE SZKOLENIA:
- Alkoholizm i narkomania – cechy, przyczyny, skutki zjawiska
- Charakterystyka przebiegu faz zjawiska uzależnienia, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wieku dojrzewania
- Pogłębiona charakterystyka skutków psychicznych i somatycznych uzależnienia
- Bezpośrednie i pośrednie objawy zażywania środków uzależniających
- Charakterystyka popularnych środków odurzających
- Analiza sposobów przeciwdziałania dystrybucji środków odurzających na terenie szkoły
- Omówienie instytucji współpracujących w przeciwdziałaniu uzależnieniom i ośrodków leczenia uzależnień
- Znaczenie, funkcje i skuteczna współpraca w ramach zespołów interdyscyplinarnych
METODY PRACY:
Szkolenie realizowane jest metodami aktywnymi, z użyciem case study, dyskusji moderowanej, burzy mózgów, wykładów przy aktywnym zaangażowaniu uczestników