Depresja u dzieci i młodzieży-profilaktyka, leczenie, charakterystyka zjawiska.
CEL SZKOLENIA:
- nabycie wiedzy o zjawisku depresji dziecięcej i młodzieńczej , jego przyczynach oraz przebiegu procesów depresyjnych,
- przybliżenie pojęć związanych z zagrożeniem próba samobójczą, zjawiska autoagresji i innych zachowań destrukcyjnych,
- przybliżenie potencjalnych zagrożeń w okresie dojrzewania i czynników wzmacniających zagrożenie depresją oraz próbami samobójczymi,
- poznanie w praktyce zasady pracy z uczniem/dzieckiem zagrożonym próbą samobójcza, procedura postepowania i profilaktyka na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym,
- nabycie umiejętności towarzyszenia uczniowi w procesie zdrowienia i wspierania w trakcie terapii,
- przećwiczenie zdolności rozpoznawania i „współodczuwania” stanów psychicznych innych osób ,nauka „bycia w obecności” bez ocen i krytyki, udzielania rad.
EFEKTY SZKOLENIA:
Udział w szkoleniu pozwoli jego uczestnikom zapoznać się z podstawowa wiedza na temat nasilającego się wśród dzieci i młodzieży zjawiska samookaleczeń, depresji i zachowań autodestrukcyjnych. Ponadto, uczestnicy dowiedzą się, jak dobrze i skutecznie rozpoznawać symptomy zagrożeń suicydalnych, będą wyposażeni w podstawowe narzędzia pracy z dzieckiem w kryzysie emocjonalnym oraz nabędą umiejętności towarzyszenia młodemu człowiekowi w kryzysie psychicznym.
W PROGRAMIE SZKOLENIA:
- ogólna problematyka związana z nasileniem zjawiska depresji dziecięcej, rys psychospołeczny,
- depresja młodzieńcza ; zarys zjawiska, czynniki wzmacniające , symptomy, przebieg,
- ocena ryzyka zagrożenia suicydalnego ,jak interweniować w przypadku zagrożenie próba samobójczą,
- rodzaje samookaleczeń i zachowań autoagresywnych związanych z depresją u dzieci i młodzieży,
- wsparcie systemowe ,rodzina, system pomocowy, deficyty związane z niewydolnością systemu oświatowego oraz służby zdrowia (psychiatria dziecięca),
- schemat postepowania, przebieg interwencji i towarzyszenie dziecku choremu na depresję,
- „parametry” osoby pomagającej, jak wspierać „osoby wspierające”.
METODY PRACY:
Szkolenie realizowane jest metodami aktywnymi, z użyciem case study, przy aktywnym zaangażowaniu uczestników, prezentacja multimedialna, dyskusje, ćwiczenia w oparciu o konkretne studium przypadku.