Depresja u dzieci i młodzieży-profilaktyka, leczenie, charakterystyka zjawiska.

 CEL SZKOLENIA:

  • nabycie wiedzy o zjawisku depresji dziecięcej i młodzieńczej , jego przyczynach oraz przebiegu procesów depresyjnych,
  • przybliżenie pojęć związanych z zagrożeniem próba samobójczą, zjawiska autoagresji i innych zachowań destrukcyjnych,
  • przybliżenie potencjalnych zagrożeń w okresie dojrzewania i czynników wzmacniających zagrożenie depresją oraz próbami samobójczymi,
  • poznanie w praktyce zasady pracy z uczniem/dzieckiem zagrożonym próbą samobójcza, procedura postepowania i profilaktyka na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym,
  • nabycie umiejętności towarzyszenia uczniowi w procesie zdrowienia i wspierania w trakcie terapii,
  • przećwiczenie zdolności rozpoznawania i „współodczuwania” stanów psychicznych innych osób ,nauka „bycia w obecności” bez ocen i krytyki, udzielania rad.

 

EFEKTY SZKOLENIA:

Udział w szkoleniu pozwoli jego uczestnikom zapoznać się z podstawowa wiedza na temat nasilającego się wśród dzieci i młodzieży zjawiska samookaleczeń, depresji i zachowań autodestrukcyjnych. Ponadto, uczestnicy dowiedzą się, jak dobrze i skutecznie rozpoznawać symptomy zagrożeń suicydalnych, będą wyposażeni w podstawowe narzędzia pracy z dzieckiem w kryzysie emocjonalnym oraz nabędą umiejętności towarzyszenia młodemu człowiekowi w kryzysie psychicznym.

 

W PROGRAMIE SZKOLENIA:

  • ogólna problematyka związana z nasileniem zjawiska depresji dziecięcej, rys psychospołeczny,
  • depresja młodzieńcza ; zarys zjawiska, czynniki wzmacniające , symptomy, przebieg,
  • ocena ryzyka zagrożenia suicydalnego ,jak interweniować w przypadku zagrożenie próba samobójczą,
  • rodzaje samookaleczeń i zachowań autoagresywnych związanych z depresją u dzieci i młodzieży,
  • wsparcie systemowe ,rodzina, system pomocowy, deficyty związane z niewydolnością systemu oświatowego oraz służby zdrowia (psychiatria dziecięca),
  • schemat postepowania, przebieg interwencji i towarzyszenie dziecku choremu na depresję,
  • „parametry” osoby pomagającej, jak wspierać „osoby wspierające”.

 

METODY PRACY:

Szkolenie realizowane jest metodami aktywnymi, z użyciem case study, przy aktywnym zaangażowaniu uczestników, prezentacja multimedialna, dyskusje, ćwiczenia w oparciu o konkretne studium przypadku.