Wskazówki pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)
Cel szkolenia: Celem tego szkolenia jest dostarczenie nauczycielom narzędzi i strategii umożliwiających skuteczną pracę z dziećmi z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD). Szkolenie ma na celu zwiększenie świadomości nauczycieli na temat ADHD oraz dostarczenie praktycznych wskazówek, które pomogą w tworzeniu bardziej zrozumiałego i dostosowanego do potrzeb otoczenia edukacyjnego.
Efekty szkolenia: Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą w stanie:
- Rozumieć istotę i cechy ADHD oraz jego wpływ na funkcjonowanie uczniów.
- Identyfikować główne wyzwania związane z nauczaniem i wychowaniem dzieci z ADHD.
- Stosować różnorodne strategie i techniki pedagogiczne dostosowane do potrzeb dzieci z ADHD.
- Tworzyć środowisko edukacyjne, które sprzyja rozwojowi uczniów z ADHD.
- Komunikować się efektywnie z rodzicami uczniów z ADHD i współpracować z nimi.
Korzyści dla uczestników: Uczestnicy szkolenia będą mogli czerpać korzyści z następujących aspektów:
- Poprawa jakości nauczania i zarządzania klasą dzięki zastosowaniu odpowiednich strategii.
- Rozwinięcie umiejętności adaptacyjnych w kontekście różnorodnych potrzeb uczniów.
- Budowanie pozytywnych relacji z uczniami oraz zrozumienie ich zachowań.
Założenia programowe – kamienie milowe:
Moduł 1: Wprowadzenie do ADHD
- Charakterystyka ADHD: objawy i diagnoza.
- Skutki ADHD na funkcjonowanie dziecka w szkole.
Moduł 2: Strategie pedagogiczne
- Techniki zarządzania klasą i organizacji pracy.
- Dostosowane metody nauczania i oceniania.
- Indywidualizacja podejścia do ucznia.
Moduł 3: Tworzenie przyjaznego środowiska
- Kreowanie pozytywnego i spokojnego otoczenia klasy.
- Strategie wspierające koncentrację i samoregulację.
- Ustalanie jasnych reguł i oczekiwań.
Moduł 4: Komunikacja i współpraca z rodzicami
- Budowanie partnerskich relacji z rodzicami dzieci z ADHD.
- Wspólne strategie w domu i w szkole.
- Rozwiązywanie problemów i wspieranie rodziny.
Moduł 5: Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków
- Analiza rzeczywistych sytuacji i wyzwań.
- Opracowywanie indywidualnych planów działania.
Szkolenie będzie oparte na interaktywnych zajęciach, w których uczestnicy będą mieli możliwość ćwiczenia nowych umiejętności i dzielenia się swoimi doświadczeniami. Nauczyciele będą również zachęcani do tworzenia własnych narzędzi i planów pracy, które będą mogli zastosować w swoich klasach. Szkolenie ma na celu nie tylko dostarczenie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim praktycznych narzędzi, które pomogą nauczycielom skutecznie wspierać uczniów z ADHD w procesie edukacji.