Wskazówki pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)

Cel szkolenia: Celem tego szkolenia jest dostarczenie nauczycielom narzędzi i strategii umożliwiających skuteczną pracę z dziećmi z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD). Szkolenie ma na celu zwiększenie świadomości nauczycieli na temat ADHD oraz dostarczenie praktycznych wskazówek, które pomogą w tworzeniu bardziej zrozumiałego i dostosowanego do potrzeb otoczenia edukacyjnego.

Efekty szkolenia: Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą w stanie:

  1. Rozumieć istotę i cechy ADHD oraz jego wpływ na funkcjonowanie uczniów.
  2. Identyfikować główne wyzwania związane z nauczaniem i wychowaniem dzieci z ADHD.
  3. Stosować różnorodne strategie i techniki pedagogiczne dostosowane do potrzeb dzieci z ADHD.
  4. Tworzyć środowisko edukacyjne, które sprzyja rozwojowi uczniów z ADHD.
  5. Komunikować się efektywnie z rodzicami uczniów z ADHD i współpracować z nimi.

Korzyści dla uczestników: Uczestnicy szkolenia będą mogli czerpać korzyści z następujących aspektów:

  1. Poprawa jakości nauczania i zarządzania klasą dzięki zastosowaniu odpowiednich strategii.
  2. Rozwinięcie umiejętności adaptacyjnych w kontekście różnorodnych potrzeb uczniów.
  3. Budowanie pozytywnych relacji z uczniami oraz zrozumienie ich zachowań.

Założenia programowe – kamienie milowe:

Moduł 1: Wprowadzenie do ADHD

  • Charakterystyka ADHD: objawy i diagnoza.
  • Skutki ADHD na funkcjonowanie dziecka w szkole.

Moduł 2: Strategie pedagogiczne

  • Techniki zarządzania klasą i organizacji pracy.
  • Dostosowane metody nauczania i oceniania.
  • Indywidualizacja podejścia do ucznia.

Moduł 3: Tworzenie przyjaznego środowiska

  • Kreowanie pozytywnego i spokojnego otoczenia klasy.
  • Strategie wspierające koncentrację i samoregulację.
  • Ustalanie jasnych reguł i oczekiwań.

Moduł 4: Komunikacja i współpraca z rodzicami

  • Budowanie partnerskich relacji z rodzicami dzieci z ADHD.
  • Wspólne strategie w domu i w szkole.
  • Rozwiązywanie problemów i wspieranie rodziny.

Moduł 5: Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków

  • Analiza rzeczywistych sytuacji i wyzwań.
  • Opracowywanie indywidualnych planów działania.

Szkolenie będzie oparte na interaktywnych zajęciach, w których uczestnicy będą mieli możliwość ćwiczenia nowych umiejętności i dzielenia się swoimi doświadczeniami. Nauczyciele będą również zachęcani do tworzenia własnych narzędzi i planów pracy, które będą mogli zastosować w swoich klasach. Szkolenie ma na celu nie tylko dostarczenie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim praktycznych narzędzi, które pomogą nauczycielom skutecznie wspierać uczniów z ADHD w procesie edukacji.