WPŁYW ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ NA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNE, GRAFOMOTORYKĘ I ZACHOWANIE

czas trwania warsztatu – 8 godz. dydaktycznych

CEL SZKOLENIA:

  • Zapoznanie uczestników z działaniem poszczególnych układów zmysłowych oraz ich znaczenia w kontekście wpływu na rozwój umiejętności dziecka.
  • Nabycie kompetencji rozpoznawania konkretnych trudności u dziecka oraz sposobów radzenia sobie z nimi w klasie szkolnej.
  • Poznanie aktywności ruchowych wpływających na poprawę koordynacji gałek ocznych, a co za tym idzie polepszenie jakości czytania.
  • Zrozumienie problemu hiperaktywności, deficytów przetwarzania w obrębie zmysłu dotyku i zaburzeń praksji.
  • Zapoznanie uczestników z działaniem układu proprioceptywnego i jego wpływie na problemy grafomotoryczne .
  • Zapoznanie z funkcjonowaniem układu przedsionkowego i jego wpływem na napięcie mięśniowe, orientację przestrzenną, rozmieszczenie pisma na stronie.
  • Poznanie znaczenia rozwoju koordynacji bilateralnej.

* Szkolenie zostanie dostosowane do potrzeb zamawiającego (szczegółowe zagadnienia zostaną przygotowane po poznaniu potrzeb i oczekiwań uczestników szkolenia).

 

EFEKTY SZKOLENIA:

Program szkoleniowy został stworzony specjalnie dla nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat działania poszczególnych  układów zmysłowych oraz dowiedzieć się, jaki wpływ mają one na rozwój dziecka. Podczas szkolenia omówione zostaną najważniejsze aspekty związane z zaburzeniami integracji sensorycznej, w tym różne typy zaburzeń, ich objawy i potencjalne skutki w  procesie uczenia się i funkcjonowania emocjonalnego uczniów. Uczestnicy dowiedzą się również, jak zidentyfikować uczniów z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz jak wpływać na ich rozwój, dostosowując metody nauczania i środowisko szkolne do ich potrzeb. W trakcie szkolenia przedstawione zostaną m.in. objawy obronności dotykowej, efekty zakłócenia zmysłu proprioceptywnego i przedsionkowego, przetwarzania wzrokowo-przestrzennego, zaburzeń praksji. Całość teorii osadzona jest w środowisku szkolnym dostarczając konkretnych metod i technik, wspomagających rozwój uczniów z zaburzeniami integracji sensorycznej. Przedstawimy Państwu praktyczne wskazówki dotyczące tej problematyki, które można zastosować w codziennej pracy w szkole.

 

W PROGRAMIE SZKOLENIA:

  • Podstawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
  • Budowa i znaczenie podstawowych układów sensorycznych: dotykowego, proprioceptywnego i przedsionkowego,
  • objawy obronności dotykowej,
  • zakłócenia w działaniu układu propriceptywnego
  • układ przedsionkowy, a przetwarzanie wzrokowo -przestrzenne.
  • Aktywność motoryczna dziecka, ocena ruchu i napięcia mięśniowego.
  • Etapy rozwoju ruchowego i ich znaczenie w procesie uczenia się ( orientacja względem linii środkowej, czworakowanie, ruchy obrotowe).
  • Deficyty ruchowe i ich wpływ na trudności w nauce  matematyki oraz pisania i czytania.
  • Napięcie mięśniowe, a zaburzenia koordynacji gałek ocznych.
  • Wpływ braku pełnej integracji reakcji odruchowych ATOS, TOB, STOS na umiejętności szkolne i zachowanie.
  • Znaczenie ruchów sekwencyjnych na funkcjonowanie dziecka w szkole.
  • Zaburzenia praksji.
  • Dysfunkcja sensoryczna na poszczególnych etapach rozwoju (  przykłady ćwiczeń, wskazówki dla rodziców ).

 

METODY PRACY:

Szkolenie realizowane jest metodami aktywnymi