OFERTA SZKOLEŃ Z ZAKRESU SUPERWIZJI
PROGRAM SZKOLENIA DLA KADRY
Wszyscy członkowie kadry wychowawczej
Główny cel kształcenia: przekonanie kadry do superwizji jako formy doskonalenia zawodowego i higieny psychicznej nauczyciela
Forma: warsztaty, prezentacje, aktywność online na platformie.
Moduł I |
Wprowadzenie |
|
• Wprowadzenie w specyfikę metodyki procesu superwizyjnego | • Poznanie i konfrontacja z mechanizmami sytuacji superwizyjnej | |
• Indywidualne granice doświadczania sytuacji superwizyjnej, | • Metody optymalizowania poziomu bezpieczeństwa w grupie superwizyjnej | |
• Analiza potencjału i gotowości uczestników do aktywnego udziału w procesach superwizji i możliwości modelowania własnych kompetencji. | • Równoważenie potencjału uczestników grupy superwizyjnej | |
Moduł II |
Modelowanie umiejętności autoewaluacji kompetencji w sytuacji superwizyjnej |
|
• Analiza własnych kompetencji psychospołecznych w sytuacji superwizji. | • Prognoza skali możliwości do weryfikowania i zmiany w obrębie własnych kompetencji związanych z superwizowaniem | |
• Modelowanie pozycji wobec własnych kompetencji i niekompetencji. | • Pogłębienie umiejętności bezpiecznego wglądu uczestników w swoje kompetencje. | |
• Umiejętność formułowania i wymiany informacji zwrotnej w sytuacji superwizyjnej. | • Rozpoznanie i utrwalanie umiejętności utrzymania metapozycji wobec siebie, problemu, podmiotu i procesu. | |
• Metapozycja i metapoziomy w sytuacji superwizyjnej. | • Wzmocnienie umiejętności utrzymywania profesjonalnej pozycji w sytuacji ewaluacji procesów i kompetencji. | |
• Umiejętności ewaluowania i weryfikowania własnych koncepcji, zachowań i postaw. | • Rozwinięcie umiejętności profesjonalnego formułowania informacji zwrotnej. | |
Moduł III |
Modelowanie umiejętności ewaluowania procesów |
|
• Metapozycja wobec zjawisk, procesów i podmiotu swoich oddziaływań. | • Doświadczenie metodyki procesów superwizyjnych | |
• Metodyka analizy i twórczego poszarzania perspektywy widzenia problemu. | • Redukowanie oporu uczestników | |
• Metodyka stymulowania w sytuacji superwizyjnej. | • Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa i poczucia kompetencji superwizyjnych. | |
• Wzmocnienie motywacji do autoewaluowania kompetencji i procesów. |
- Proces szkolenia można realizować w cyklu od 1 do 4 spotkań w zależności od zapotrzebowania organizatora.
- 1 sesja szkoleniowa powinna trwać od 6 do 10 godz. w zależności od zapotrzebowania organizatora.
- Zwiększanie ilości godzin szkolenia umożliwia precyzyjniejsze poznanie problemu i poszerza zakres doświadczeń praktycznych.
- Zwiększenie ilości sesji w cyklu umożliwia ewaluowanie i utrwalanie doświadczeń procesów realizowanych pomiędzy sesjami.
PROGRAM SZKOLENIA DLA WEWNĘTRZNYCH ASYSTENTÓW SUPERWIZYJNYCH
Wybrani przedstawiciele poszczególnych przedszkoli pełniący role organizatora procesów wdrażania standardu superwizji. (Sugeruje się, aby była to osoba o najkrótszym stażu zawodowym.)
Cel kształcenia: Modelowanie umiejętności organizowania i wdrażania superwizji w obrębie małych zespołów.
Forma: Wartsztaty, staż, superwizja
Treść | Oczekiwane rezultaty |
Kompetencje superwizora wewnętrznego | |
• Strategie wdrażania superwizji jako standardu doskonalenia jakości w placówce. | • Wzmocnienie poczucia swoich kompetencji organizacyjnych w grupie. |
• Umiejętności kreowania pozycji superwizora w zespole. | • Poznanie różnych wariantów wdrażania i realizowania standardu superwizowania zespołu. |
• Struktura procesu superwizji grupowej i indywidualnej. | • Modelowanie pozycji, kompetencji i gotowości do zarządzania procesem wdrażania standardu superwizji w zespole. |
• Praca z oporem grupy i superwizanta. | • Poznanie podstawowych zasad metodycznych superwizji. |
• Modelowanie umiejętności organizowania i realizowania procesów superwizyjnych. | |
• Metodyka zarządzania komunikacją w zespole w sytuacji superwizji. | |
• Metodyka zarządzania zasobami twórczymi zespołu | |
• Autoewaluacja swojej gotowości do roli asystenta superwizyjnego. |
- Proces szkolenia można realizować w cyklu od 1 do 12 spotkań w zależności od zapotrzebowania organizatora.
- 1 sesja szkoleniowa powinna trwać od 4 do 8 godz. w zależności od zapotrzebowania organizatora.
- Zwiększanie ilości godzin szkolenia umożliwia precyzyjniejsze poznanie problemu i poszerza zakres doświadczeń praktycznych.
- Zwiększenie ilości sesji w cyklu umożliwia ewaluowanie i utrwalanie doświadczeń procesów realizowanych pomiędzy sesjami.
- W trakcie szkolenia uczestnicy realizują swoje działania w postaci strategii wdrażania w zespole standardu superwizji. Każda kolejna sesja stanowi element sekwencji rozwijającej kompetencje i gotowość do pełnienia roli asystenta superwizyjnego.
SESJE SUPERWIZYJNE
Indywidualne i grupowe
INDYWIDUALNE | GRUPOWE |
Przedmiot superwizji: proces, problem, kompetencje lub osobista pozycja w pracy z podmiotem. | Przedmiot superwizji: proces, problem, kompetencje, procesy grupowe zespołu, organizacja współpracy w zespole, pozycje zespołu wobec problemów, zjawisk i podmiotu ich pracy. |
Czas: 1.5 – 3 godz. | Czas: 2 – 5 godz. |
Forma: gabinetowa, online na platformie audio – video, | Forma: gabinetowa |
Organizacja: Sesja jest organizowana na prośbę pracownika. Miejsce sesji ustala się z pracownikiem. Treści superwizji objęte są tajemnicą zawodową. Sesje indywidualne organizuje się według zapotrzebowania indywidualnego pracowników |
Organizacja: Sesja jest organizowana na prośbę asystenta superwizyjnego. Miejsce sesji ustala się z asystentem. Treści superwizji objęte są tajemnicą zawodową. Grupowe Sesje superwizyjne najlepiej organizować w regularnym cyklu (np. raz w tygodniu, raz w miesiącu). Można opracować stały harmonogram superwizji lub umawiać sesje spontanicznie. Każda sesja powinna dotyczyć wcześniej ustalonych problemów. |