Profilaktyka systemowa – kształtowanie czynników i warunków ochronnych w szkole
CEL SZKOLENIA:
- Pogłębianie wiedzy w zakresie systemowych mechanizmów funkcjonowania człowieka.
- Rozwijanie umiejętności systemowego rozumienia procesów społecznych i rodzinnych.
- Modelowanie umiejętności interpretowania zjawisk i procesów w kontekście ryzyka i ochrony rozwoju dziecka.
- Rozwijanie umiejętności organizowania strategii profilaktycznych w koncepcji systemowej.
- Poznanie różnych modeli profilaktyki systemowej.
- Doświadczenie procesów projektowania i ewaluowania mechanizmów profilaktyki systemowej.
EFEKTY SZKOLENIA:
Spodziewanym rezultatem szkolenia jest poszerzenie kompetencji projektowania i oddziaływań profilaktycznych o metodykę koncepcji profilaktyki systemowej. Uczestnicy szkolenia poprzez osobiste doświadczenie tej metody mogą ocenić jej efektywność i przydatność w pracy pedagoga.
W PROGRAMIE SZKOLENIA:
- Systemowe rozumienie funkcjonowania człowieka.
- Dynamika systemowa jako czynnik modelujący tożsamość systemową.
- Konstelacja czynników ryzyka i ochronnych jako determinant rozwoju systemu i jego elementów.
- Zjawisko rezilencji w systemach dysfunkcyjnych.
- Modelowanie procesów rozwoju w oparciu o zasoby systemowe.
- Projektowanie i ewaluacja strategii systemowej profilaktyki,
- Pozycje i warunki efektywnego stymulowania systemu.
METODY PRACY:
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatu metodycznego umożliwiającego doświadczenie własnych zasobów i ograniczeń w organizowaniu i realizowaniu oddziaływań profilaktycznych.